SEO optimering og linkbuilding bruges til at fremme din virksomhed i Google søgningerne. Dette bruges af mange virksomheder og man konkurrerer konstant om at forblive på side 1 af Google søgningen. Dette bliver gjort med SEO optimering og linkbuilding. Men hvad er disse?
SEO optimering
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization. På dansk hedder det ?søgemaskineoptimering?. Det, som du nok kan høre i navnet, handler om at få hjemmesider til at rangere bedre i søgeresultaterne.
SEO kan betegnes, på den pæne måde, at sige at man hjælper Google til at vurdere hvad ens side handler om. Den mindre pæne måde er, at man manipulerer med Google. SEO kan nemlig bruges til at få Google til at tro, at din hjemmeside er relevant og dermed kan du komme på toppen af Google søgninger. SEO består af mange ting, f.eks. linkbuilding. Man kan på en måde sige, at SEO består af 3 hovedbestanddele: Indhold, teknik og links.
Indhold er alt der dækker indenfor indhold. Altså alt det, man kan se på siden. Det kan være titler, billeder, meta-beskrivelser, tekstmængde og så videre. Teknik er det mere komplicerede. Dette handler om f.eks. hastighed på siden, duplikeret indhold og korrekt indlæsning af siden. Derefter har vi links. Dette er noget om, hvad der sker uden for siden. Dette kaldes også linkbuilding, som du kan læse mere om under afsnittet ?linkbuilding?.
En undersøgelse foretaget af Advanced Web Ranking viser at ca. 72% af dem som søger på Google klikker på resultaterne på side 1. Derfor er SEO optimering så vigtigt. Man får flere besøgere, når man ligger på side 1 af søgningen. Og med SEO optimering kan du gøre dette muligt. Når du skal arbejde med SEO optimering skal du vælge de mest relevante søgeord. Nemlig dem folk oftest søger efter. Du skal huske, at når du arbejder med SEO at optimere dine meta-beskrivelser og sidetitler, så de indeholder dine vigtigste søgeord.
Linkbuilding
Linkbuilding er en faktor indenfor SEO. Det er nok det vigtigste, når du gerne vil rangere højere på Google. Link er en anbefaling overfor Google, og derfor er det så vigtigt. Har du altså mange anbefalinger fra troværdige kilder, så virker din side mere troværdig og dermed får du en bedre linkprofil. Din linkprofil er den profil, som viser din hjemmesides troværdigheds index, hvis du har en bedre linkprofil, så kan du både hurtigere rangere højt på Google, men du har også lettere ved at rangere i toppen af Google.
Når man laver linkbuilding er det vigtigt, at du får fuld udbytte af links. Dette kræver både struktur og planlægning. Med linkbuilding findes der to termer. Intern linkbuilding og ekstern linkbuilding. Intern linkbuilding er når en virksomhed linker til dig. Og ekstern linkbuilding er, når du linker på dit eget website til andre websites. Handler din hjemmeside f.eks. om dyr, så kan din hjemmeside, der linker til f.eks. Zoologiskhave.dk give dig flere besøgere, netop fordi du har linket til en troværdig og relevant hjemmeside.