Hvis man følger med i de danske medier, kan man godt få et indtryk af, at folkeskolen er i forfærdelig stand. Der er ikke andet end brok over, at skolebygningerne er i forfald, at eleverne ikke er motiverede, og at dagene er for lange
Men jeg synes man skal huske på, at mediehusene nu om dage ikke så meget fokuserer på at fortælle sandheden, men derimod på at lokke læsere til. Der var engang, hvor nyheder var noget man abonnerede på, og man betalte for avisen, uanset hvad der stod i den. De fleste bladrede selvfølgeligt hurtigt avisen igennem, for at læse de artikler først, hvor overskriften fangede deres opmærksomhed. Måske bladrede de også hen til en særlig sektion af avisen. Hvis man var på jagt efter en brugt bil, så gav det mening, at sektionen med Køb og Salg var den, man åbnede op først. Men eftersom man har betalt for hele avisen, så vil man – efter at have læst nogle specifikke artikler og sektioner ? med al synlighed starte fra en ende af, og læse det hele. Dengang var der noget der hedder journalistisk integritet. Journalisterne vidste, at abonnenterne ville modtage og læse avisen, uanset hvordan overskrifterne så ud. Folk havde betalt for en avis, så der var god chance for, at de ville læse alle de artikler der var i den. Det var en god balance, og det gjorde, at man kunne levere nyheder af rigtig høj kvalitet.
I dag er der færre og færre danskere, der holder et fast abonnement på en avis. De læser i stedet nyhederne på internettet. Mediehusene har hurtigt fundet ud af, at man tjener flere penge på at give nyheder gratis væk, og så have reklamer på siderne. Når der er reklamer på en nyhedsartikel, så betyder det, at avisen eller bladet tjener penge hver en person klikker sig ind på en artikel. På overfladen lyder det måske ikke problematisk, men det ændrer fuldstændigt de incitamenter, der er for journalistik. Der er langt flere penge i at lave nyheder om ting, der fanger folks opmærksomhed. En negativ overskrift har meget større chance for at få et klik, end en titel der er mere neutral eller endda positiv.
Det er helt menneskeligt, at være mest nysgerrig omkring ting, der er farlige eller skiller sig ud. Det er derfor nyhedsbilledet i dag er så negativt som det er. Der tjenes flere penge hvis man skriver negative artikler, end hvis man skriver positive artikler. Det betyder i bedste fald, at der kun bliver skrevet om de negative ting, og de positive ting bliver overset. I værste fald finder man på negative ting, eller fordrejer de positive til noget skidt.
Jeg er fuldstændig overbevist om at, er det det, der sket, når det kommer til den danske folkeskole. Mit barn er for nyligt startet i skolen, og det betyder, at jeg har fået førstehånds indtryk af, hvordan det ser ud i dag. Jeg må ærligt sige, at jeg er utrolig positiv overrasket over den moderne folkeskole. Det nyhederne glemmer at gøre er nemlig, at sammenligne tilstanden med, hvordan folkeskolen så ud før i tiden. Det kan ikke overraske nogen, at man kan finde plads til forbedring, på en stor institution som en skole. Tingene kan altid blive bedre. Men vi kan ikke skælde ud over, at folkeskolen ikke er perfekt i sin nuværende form. Et objektiv syn på folkeskolen, ville være et, der tog højde for, hvordan folkeskolen så ud før i tiden. Alle Nyheder omkring folkeskolen burde, fra det perspektiv, være positive.